تفاوت حراج پیوسته و ناپیوسته
بهترین و قشنگ ترین مطالب روز ایران اینجاست
تفاوت حراج پیوسته و ناپیوسته
چهار شنبه 13 مرداد 1400 ساعت 10:17 | بازدید : 422 | نویسنده : علی | ( نظرات )

فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس چیست؟ چه تفاوتی بین حراج پیوسته و حراج ناپیوسته در بازار سرمایه است؟ سهامی که حراج پیوسته دارد بهتر است یا حراج ناپیوسته؟ فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس یا فرابورس تفاوتی دارد؟ فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در ارزندگی سهم تاثیرگذار است؟ این گفتار روزیاتو در سلسله گزارشات آموزش فعالیت در بازار سرمایه و معرفی اصطل ...

فرق حراج پیوسته و حراج ناپیوسته چیست؟

فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس چیست؟ چه تفاوتی بین حراج پیوسته و حراج ناپیوسته در بازار سرمایه است؟ سهامی که حراج پیوسته دارد بهتر است یا حراج ناپیوسته؟ فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس یا فرابورس تفاوتی دارد؟ فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در ارزندگی سهم تاثیرگذار است؟ این گفتار روزیاتو در سلسله گزارشات آموزش فعالیت در بازار سرمایه و معرفی اصطلاحات این بازار، ارائه می شود. تفاوت حراج پیوسته و ناپیوسته دربورس به موضوع قیمت سهم و ارزندگی یک سهم و بورسی یا فرابورسی بودن سهم ربطی ندارد. فرق حراح پیوسته و ناپیوسته به پیوستگی است. هر چیزی که پیوستگی نداشته باشد، ناپیوسته است.مثل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته که نشان می دهد کسی که وارد این دوره شده، مستقیم وارد دوره نشده و ورود او به این دوره، با گپ همراه است. یعنی اول مقطع کارشناسی را تمام کرده و سپس وارد مقطع کارشناسی ارشد شده است. اما رشته معماری، معمولا رشته ای است که کارشناسی ارشد پیوسته دارد. یعنی از ابتدا، دوره مدت 6 سال داشته و به دانش آموخته، مدرک کارشناسی ارشد پیوسته اعطا می شود.حراج پیوسته در بازار بورس ، شیوه ای است که بر اساس آن، وقتی قیمت یک سهم با سفارش های وارد شده در سامانه معاملاتی tsetmc.com تطبیق داده شد، حراج پیوسته انجام می شود.حراج ناپیوسته، شیوه ای است که پس از ورود سفارش ها در سامانه معاملاتی، معامله سهم بر اساس قیمت نظری گشایش یا TOP صورت می گیرد. قیمت نظری گشایش، قیمتی است که در مرحله گشایش، بر اساس سفارش های ثبت شده با ساز و کار حراج، توسط سامانه معاملاتی تی اس ایی محاسبه و معاملات مرحله گشایش با آن قیمت صورت می گیرد.از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت، سهم بایستی در بازه قیمتی که تابلو مشخص کرده معامله شود. قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است. اگر معامله ای در تابلو از طریق حراج ناپیوسته صورت نگیرد، آخرین قیمت پایانی نماد، آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی، قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد بود.

فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در گره معاملاتی

فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس را در مبحث گره معاملاتی که در قوانین بازار بورس ایران تشریح شده، بهتر درک می کنیم. طبق ماده بیست و پنجم قانون بازار بورس ایران، اگر در یک نماد معاملاتی مثل خزامیاد (شرکت زامیاد)، با وجود برخورداری از صف سفارش خرید میلیونی یا صف فروش میلیونی، حداقل معادل یک برابر حجم مبنا .

فرق حراج پیوسته و ناپیوسته

برای مشاهده اطلاعیه ناظر و فهم حراج پیوسته و ناپیوسته روی بخش پیام ناظر در تابلو معاملاتی هر نماد کلیک کنید

فرق حراج پیوسته و ناپیوسته

تصویر اطلاعیه ناظر خزامیاد درباره حراج این سهم در 26 فروردین 99

به علت عدم تقارن قیمت های درخواست خرید یا فروش، حداقل به مدت 5 جلسه معاملاتی (5 روز کاری)، مورد معامله خرید یا فروش قرار نگیرد یا اصطلاحا صف خرید یا صف فروش داده نشده و پا برجا باشد، گره رخ داده است.

یعنی اگر قیمت یک سهم در 5 روز کاری متوالی بورس، در سقف یا کف قیمتی باشد، گره معاملاتی رخ داده است. در این حالت طبق ماده 28، حراج پیوسته در بازه 2 برابر دامنه نوسان روزانه قیمت عادی نماد انجام می شود تا از گره و قفل شدن صف خرید یا صف فروش جلوگیری شود.

اطلاعیه ناظر و حراج  پیوسته و ناپیوسته

اینکه چطور متوجه شویم که سهمی در دوره حراج پیوسته است یا حراج ناپیوسته، باید به اطلاعیه ناظر در هر سهم که در تابلو معاملاتی هر سهم منتشر می شود، نگاه کنیم. معمولا پس از توقف هر نماد معاملاتی و لحظاتی پیش از گشایش نماد، اطلاعیه ناظر هر نماد منتشر می شود و جزییات حراج پیوسته یا ناپیوسته منتشر می شود.این که سهمی حراج پیوسته بشود یا ناپیوسته بشود، معمولا تاثیر ژرف و شگرفی روی ارزندگی سهم و تحلیل بنیادی یا تکنیکالی سهم ندارد. سهم معمولا در طول سال، بارها در حراج پیوسته یا ناپیوسته قرار می گیرد. شما که سهامدار بلند مدتی هستید و بر اساس تحلیل گزارش های کدال و فاکتور سود آتی، سهمی را خریده و در پرتفو دارید، تا سهم به تارگت نرسیده و حد ضرر هم فعال نشده، نیازی به فروش یا ترس از حراج پیوسته یا ناپیوسته ندارید آموزش سرمایه گذاری برای فهم نقش آفرینی بهتر فرق حراج پیوسته و ناپیوسته سهام در بورس ایران، بایستی تکنیک های تابلوخوانی را یاد بگیرید و سامانه تی اس ایی را در طول ساعت معاملاتی (9 تا 12:30 روزهای شنبه تا چهارشنبه) رصد کنید. از طریق تکنیک تابلوخوانی، پی به روند سهم،‌بازی های بازیگردان و ترفندهای کد به کد و افزایش و کاهش قیمت سهم می بریم.توجه کنید که بورس شامل 2 بخش است: بازار اصلی و بازار فرابورس. شرکت های درجه دو با شفافیت کمتر در فرابورس هستند. شرکت های فرابورس، گاها ارزش فوق العاده تری از شرکت های درج شده در بازار اصلی دارند. مثل: انرژی3، مثل فرابورس، مثل ذوب و بسیاری دیگر که احتمالا برگشت به بازار اصلی و ارتقا پایه را در سال 1399 و به بعد دارند. دامنه نوسان در بازار فرابورس کمتر از بازار اصلی است و این روی قیمت حراج پیوسته و ناپیوسته تاثیرگذار است.

شاخص کل بورس ایران در روند صعودی بلند مدت قرار داشته و تا سال 1402 هجری شمسی از 5 میلیون واحد گذر خواهد کرد. نوسانات مقطعی سهم نباید سهامداران بلند مدتی را احساسی کرده و اسیر گزارش های کدال و بازی بازیگردان سهم کند.

منبع



موضوعات مرتبط: سرمایه گذاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان modoposhakk و آدرس modoposhakk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 340
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 62
:: باردید دیروز : 132
:: بازدید هفته : 194
:: بازدید ماه : 3283
:: بازدید سال : 16321
:: بازدید کلی : 41728