آموزش سرمایه‌گذاری در طلا به زبان ساده
بهترین و قشنگ ترین مطالب روز ایران اینجاست
آموزش سرمایه‌گذاری در طلا به زبان ساده
یک شنبه 3 اسفند 1399 ساعت 6:10 | بازدید : 707 | نویسنده : علی | ( نظرات )

آموزش سرمایه ‌گذاری در طلا

سرمایه‌گذاری در طلا یکی از مواردی است که برای سرمایه‌گذاران جذابیت‌های خاصی دارد. تقریباً اکثر سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بخشی از سبد خود را به طلا اختصاص می‌دهند. بازار طلا همیشه یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری بوده است و این جذابیت در طول تاریخ وجود داشته است. از زمان سومریان که 4000 سال پیش طلا را کشف کردند و زمان هخامنشیان که اولین بار این فلز را به‌عنوان سکه ضرب کردند تا امروز، طلا همیشه یک کالای باارزش به‌حساب می‌آمده است پس آموزش سرمایه گذاری در آن یک امر ضروری است. درواقع زمانی که نه نفت، نه سهام و نه بسیاری از دارایی‌های امروزی مطرح نبودند، طلا یک دارایی بوده و هنوز هم هست؛ اما چرا؟

 

چرا طلا باارزش است؟

طلا فلزی است که به دلیل ویژگی‌های فیزیکی که دارد، در طول زمان تغییر نمی‌کند. مواد شیمیایی روی آن اثر نمی‌گذارند و خرابش نمی‌کنند. سرما و گرما، آفتاب یا باران و برف به آن آسیبی نمی‌زنند. جالب است بدانید که هر چه طلا از ابتدا تاکنون کشف و استخراج شده است هنوز هم موجود است. این ماندگاری طلا و همچنین کمیاب بودن آن در زمین باعث شده که ارزش قابل‌توجهی پیدا کند؛ و روزبه‌روز هم به ارزش آن افزوده شود.

نقد شوندگی بالای طلا یکی دیگر از جذابیت‌های آن است. تقریباً هیچ کالای دیگری مثل طلا قابلیت تبدیل‌شدن به پول نقد را ندارد! شما می‌توانید روی ملک، سهام و موارد دیگر هم سرمایه‌گذاری کنید؛ اما موقع فروش پول طلا سریع‌تر به جیب شما برمی‌گردد.

طلا حجم کم و ارزش زیادی دارد. این برای حمل و جابجایی دارایی بسیار موضوع بااهمیتی است. اگر همان میزان پول را بخواهید جابجا کنید مسلماً دردسرهای خاصی خواهید داشت.

اما در بازار طلا حتماً شنیده‌اید که صحبت از طلای 24 عیار یا طلای 18 عیار و … می‌شود.

عیار طلا چیست؟

عیار طلا درواقع نشان‌دهنده میزان خلوص آن است. طلای 24 عیار، طلای 99.9% خالص است و هیچ فلز دیگری با آن ترکیب نشده است؛ اما ازآنجایی‌که طلای خالص نرم است و برای مصارف زینتی کاربرد چندانی ندارد، آن را با فلزات دیگر ترکیب می‌کنند. به‌این‌ترتیب مثلاً طلای 22 عیار طلایی است که 91.6% آن طلا و 10 درصد فلزات دیگر است. یا طلای 18 عیار دارای 75% طلا و 25% فلزات دیگر است. البته این اعداد را به‌صورت زیر نشان می‌دهند:

طلای 24 عیار طلای 22 عیار طلای 18 عیار

999 916 750

750 یعنی در 1000 گرم طلای 18 عیار، 750 گرم آن طلای زرد و مابقی فلزات دیگر است.

اما از چه فلزاتی به‌عنوان آلیاژ در ساخت طلا استفاده می‌شود؟

شاید دانستن این موضوع هم جالب باشد. معمولاً از مس برای آلیاژهای طلا استفاده می‌شود. این توضیح می‌دهد که چرا برخی از طلاهایی که می‌بینیم به رنگ قرمز تمایل دارند.

اما بازار طلای سفید هم داغ است. در طلای سفید از فلزاتی مثل پلاتین، نقره یا رودیوم استفاده می‌شود. با توجه به قیمت بالای نقره و پلاتین، صرفه با این است که از رودیوم استفاده شود.

البته این عیارها تنها مربوط به طلاهای زینتی نیست و در ساخت سکه و شمش هم از آلیاژ استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال عیار سکه بهار آزادی 22 است. شمش طلا هم در عیار و وزن مختلف تولید می‌شود.

چه روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا وجود دارد؟

  1. سرمایه‌گذاری روی طلا از طریق خرید در بازار سنتی
  2. سرمایه‌گذاری در بازار طلا از طریق بورس
  3. سرمایه‌گذاری در بازار طلا از طریق فارکس

آموزش سرمایه‌ گذاری در طلا دلفین وست

مسلماً مرسوم‌ترین روش برای مردم خرید طلا در بازار سنتی است. به این صورت که به طلافروشی مراجعه می‌کنند، بر اساس سرمایه‌ای که دارند یک طلای زینتی را انتخاب می‌کنند و آن را می‌خرند. مردم سکه را هم به همین طریق در بازار خریداری می‌کنند.

خرید زیورآلات برای سرمایه‌گذاری کار عاقلانه‌ای نیست. به‌این‌علت که اجرت ساخت دارند و موقع فروش ممکن است تا یک‌چهارم ارزش خود را از دست بدهند. واضح است که شما دوست ندارید 2 میلیون تومان درجایی سرمایه‌گذاری کنید و موقع فروش 1 میلیون و 500 هزار تومان دریافت کنید. قیمت طلا چقدر باید رشد کند تا این 500 هزار تومان را جبران کند؟ با توجه به آنچه که در آموزش سرمایه گذاری در طلا دلفین وست می‌آموزیم سرمایه‌گذاری روی شمش طلا یا سکه می‌تواند انتخاب بهتری باشد. البته طلای دست‌دوم یا طلای آب‌شده هم گزینه‌های مناسبی هستند. چراکه در این موارد دیگر از کارمزد خبری نیست.

 

برای سرمایه‌ گذاری شمش بهتر است یا سکه؟

شاید در نگاه اول بین شمش و سکه تفاوت خاصی دیده نشود. درحالی‌که نوع قیمت‌گذاری این دو باهم تفاوت بسیار دارد. شمش طلا تحت تأثیر قیمت جهانی طلا است. مثلاً اگر قیمت هر انس طلا در خارج از ایران 1800 دلار باشد، در داخل نیز به‌اندازه 1800 دلار قیمت دارد. درحالی‌که در مورد سکه این‌طور نیستسکه بهار آزادی در ایران یک کالا است و تحت تأثیر فشار خریداران یا فروشندگان است. این عرضه و تقاضا است که قیمت سکه طلا را مشخص می‌کند. اگر فشار فروشندگان بیشتر باشد، قیمت سکه افت می‌کند و اگر فشار خریداران بیشتر باشد قیمت بالا می‌رود؛ بنابراین سرمایه‌گذاری روی شمش طلا بری افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند شاید مناسب‌تر باشد. درواقع به همین علت است که در بازار سکه تحت‌فشار بازار معمولاً حباب ایجاد می‌شود.

منظور از حباب قیمت سکه چیست؟

حباب سکه درواقع اختلاف قیمت بین ارزش واقعی سکه (بر اساس قیمت جهانی انس طلا) و قیمت بازار آن است.

برای اینکه تأثیر این موضوع را بر قیمت سکه متوجه شوید خوب است بدانید که قیمت سکه ظرف دو سال گذشته (از نیمه اردیبهشت سال 97 تا نیم اردیبهشت 99) حدود 250 درصد افزایش داشته و از حدود 2 میلیون تومان به حدود 7 میلیون تومان رسیده است. درحالی‌که در همین مدت قیمت جهانی طلا تنها حدود 30 درصد رشد داشته است و ارزش هر انس طلا از 1300 دلار به 1700 دلار رسیده است. البته ارزش دلار هم از آن روز تاکنون رشد زیادی داشته؛ اما با در نظر گرفتن این موضوع هم رشد جهانی طلا به ریال، حدود 317 درصد است که باز هم از رشد قیمت سکه کمتر است.

منبع




موضوعات مرتبط: سرمایه گذاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان modoposhakk و آدرس modoposhakk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 340
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 4
:: باردید دیروز : 461
:: بازدید هفته : 465
:: بازدید ماه : 4781
:: بازدید سال : 17819
:: بازدید کلی : 43226