آموزش سرمایه گذاری در بورس و یادگیری روش معامله گری در بورس
بهترین و قشنگ ترین مطالب روز ایران اینجاست
آموزش سرمایه گذاری در بورس و یادگیری روش معامله گری در بورس
یک شنبه 26 بهمن 1399 ساعت 1:46 | بازدید : 751 | نویسنده : علی | ( نظرات )

افرادی که می خواهند در بورس سرمایه گذاری کنند باید مطالبی را که تحت عنوان آموزش بورس و مفاهیم اولیه بورس می باشد مطالعه کنند.

در این مقاله سعی کردم بهترین روش های سرمایه گذاری در بورس را آموزش دهم. اگر از آن دسته افرادی هستید که اطلاعات کمی در مورد بازار بورس دارید پیشنهاد می کنم مقاله آموزش بورس را تا انتها مطالعه کنید.

بازار بورس چیست؟

در ابتدا در تعریف بازار باید بگویم بازار جایی است که افراد مختلف در آن خرید و فروش می کنند و کالاهای خود را می فروشند. بازار به دو دسته کلی تقسیم بندی می شود یکی بازار کالاهای فیزیکی و دیگری بازار مالی.

کالاهایی مانند فرش، زمین، ساختمان و کلیه کالاهایی که فیزیکی هستند در بازار فیزیکی خرید و فروش می شوند. با این تعریف کالاهایی مانند اسناد و اوراق بهادار نیز در بازارهای مالی معامله می شوند.

با توجه به تعریف بالا بورس یکی از بخش های بازار می باشد که از انواع بازارهای فیزیکی و بازارهای مالی تشکیل شده است. بازار بورس شامل دو بازار مختلف است :

1- بورس اوراق بهادار :

در بورس اوراق بهادار سهام شرکت ها و انواع اوراق مشارکت خرید و فروش می شود.

2- بورس کالا

کالاهای مختلف تولید شده داخلی که بیشتر مواد اولیه کارخانجات هستند پس از قیمت گذاری در این بازار خرید و فروش می شوند. بازاری که هر کالایی در آن خرید و فروش می شود را به نام همان کالا می شناسند. مانند بورس نفت، بورس پتروشیمی، بورس آهن و…

نوع دیگری از بورس وجود دارد که به آن بورس ارز می گویند. در این بورس ارز سایر کشورها خرید و فروش می شود که در ایران فعال نمی باشد.

آموزش بورس به زبان ساده

خیلی از افراد بدون اینکه اطلاعاتی در مورد بازار بورس و اوراق بهادار بدانند وارد بورس شده و با اصطلاحاتی مواجه می شوند که نمی دانند چیست و به کار می آید. در صورتی که اگر یک ساعت زمان بگذارند و مفاهیم آموزش بورس به زبان ساده را مطالعه کنند در بازار دچار سردرگمی نمی شوند. البته با دانستن مطالبی که در مورد آموزش بورس است نمی توان معامله گر موفقی شد. ولی برای شروع سرمایه گذاری در بورس لازم است برخی اصطلاحات را حتما بدانید.

شاخص بورس : شاخص ها روند قیمت هر سهم را در دوره های زمانی مختلف نشان می دهند. از شاخص ها برای تصمیم گیری و شناسایی روند قیمت سهم در آینده هم استفاده می شود.

شاخص کل بورس : شاخص کل میانگین بازده سرمایه گذارلن در کل بازار بورس است. شاخص کل بورس میانگینی از نوسانات کل سهم های بورسی در طول دوره های مختلف روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه را نشان می دهد.

سهام : سرمایه شرکت ها در بورس به نسبت قیمت اسمی هر سهم که 1000 ریال است تقسیم می شود. هر کدام از این قسمت ها را یک سهم می گویند که خود به سهم عادی و ممتاز تقسیم می شود.

1- سهام عادی : سهامی است که کلیه حقوق قانونی اعم از سود و غیره را شامل می شود.

2- سهام ممتاز : سهامی است که در زمانی که شرکت سود پرداخت می کند در اولویت دریافت سود سهام قرار دارد. همچنین در زمان انحلال شرکت در دریافت سهام خود به مبلغ اسمی در اولویت قرار دارد.

کارگزاران بورس : کارگزاری ها در بورس به عنوان واسط خریدار و فروشنده عمل می کنند. کارگزاری ها شرایط انجام یک معامله را فراهم می کنند و درصدی از مبلغ هر معامله را به عنوان کارمزد دریافت می کنند. کارگزاری ها زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند. هر کارگزاری ممکن است صندوق های سرمایه گذاری مختلفی داشته باشد که خدمات مشاوره ای و سبد گردانی برای مشتریان خود انجام می دهند.

سایت کدال : در این سایت اطلاعات طبقه بندی شده شرکت هایی که وارد بورس می شوند وجود دارد. همچنین صورت های مالی و کلیه تغییراتی که ممکن است بر قیمت سهم شرکت اثر گذار باشد در این سایت قرار می گیرد و معامله گران می توانند از این اطلاعات در تصمیم گیری های خود برای خرید و فروش سهم مورد نظر خود استفاده کنند. سایت کدال هم زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کند.

 

اصطلاح گاو و خرس در دنیای سرمایه گذاری

 

در اصلاح بورسی به خریداران گاو و به فرشندگان خرس گفته می شود. اگر بازار مثبت باشد یعنی تعداد گاوها (خریداران) بر خرس ها (فروشنگان) بیشتر است و گاوها نبض بازار را در دست گرفته اند. در شرایطی که بازار در دست گاوها باشد سهامداران سود خوبی از سرمایه گذاری خود می برند و برعکس.

 

آموزش انواع روش های معاملاتی در بورس

 

1- تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

در این تحلیل همانطور که از نامش پیداست وضعیت شرکت به صورت ریشه ای و اساسی مورد بررسی قرار می گیرد. معامله گران بورس در این تحلیل وضعیت دارایی، بدهی، صورت های مالی همچنین وضعیت صنعت مربوطه را مورد بررسی قرار داده و در تصمیم گیری های خود در خرید و فروش یک سهم مد نظر قرار می دهند.

انواع روش های تحلیل فاندامنتال :

 

بررسی صورت های مالی شرکت

شرایط صنعت مربوطه

ارزش دفتری

نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E)

شرایط اقتصادی و سیاسی

نسبت بدهی شرکت

نسبت جاری شرکت

گردش موجودی شرکت

 

2- تحلیل تکنیکال

معامله گران بورس در روش تحلیل تکنیکال با استفاده از روانشناسی بازار بورس و تابلو خانی حجم معاملات روند یک سهم را پیش بینی می کنند. در روش تحلیل تکنیکال از نمودارهای مختلفی استفاده می شود که هر کدام الگوی خاصی را نشان می دهند. این الگوها بر اساس حجم و تعداد معاملات استوار است و کسانی که از روش تحلیل تکنیکال استفاده می کنند عموما این الگوها را مبنای تصمیم گیری در خرید و فروش یک سهم می دانند.

 

بخش اول در مورد روانشناسی بازار بورس و تابلو خوانی حجم معاملات را می توانید از لینک بالا مطالعه نمایید. پیشنهاد می کنم بخش دوم مقاله در مورد روانشناسی بازار بورس و شناسایی کد به کد و بلوکی و بخش سوم مقاله در مورد روانشناسی بازار بورس و نسبت خریداران به فروشندگان را مطالعه کنید.

 

انواع روش های تحلیل تکنیکال :

استفاده از انواع نمودارهای خطی، میله ای و شمعی

استفاده از انواع نمودارهایی مانند میانگین متحرک (Moving Average) ، Relative Strength Index ، Money Flow Index (MFI) و…

استفاده از الگوهای کلاسیک

معامله گری با روش پرایس اکشن

معامله گری با روش هارمونیک

منبع




موضوعات مرتبط: سرمایه گذاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان modoposhakk و آدرس modoposhakk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 340
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :