privacy coin چیست ؟ و معرفی آن همراه با دلفین وست
بهترین و قشنگ ترین مطالب روز ایران اینجاست
privacy coin چیست ؟ و معرفی آن همراه با دلفین وست
چهار شنبه 12 مرداد 1401 ساعت 21:39 | بازدید : 363 | نویسنده : علی | ( نظرات )

privacy coin چیست ؟ و آشنایی با آن

privacy coin چیست

 

پرایوسی کوین (Privacy Coins) به رمز ارزهایی گفته می‌شود که محوریت آنها حفظ حریم شخصی کاربران و افشا نشدن اطلاعات آنها و عدم قابلیت پیگیری تراکنش‌ها است. بیت کوین در ابتدا به عنوان سیستم پولی جایگزین برای ارزهای ملی تحت نظارت حکومت‌ها ایجاد شد. متاسفانه، به دلیل ماهیت ناشناس آن، بسیاری از حامیان ارزهای دیجیتال معتقد هستند که این ارز فاقد ویژگی‌های ضروری حفظ حریم خصوصی برای محافظت کافی از کاربران خود، به خصوص در کشورهای که استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع یا سرکوب می‌کنند، است.

در واقع بیت کوین از برخی لحاظ حتی از ارزهای رایج کشورها هم حریم شخصی کمتری ارائه می‌دهد چون یک بلاک چین عمومی است یعنی هر کسی که منابع کافی برای انجام تحلیل زنجیره‌ای داشته باشد می‌تواند هویت واقعی هر آدرس عمومی را پیدا و افشا کند. پرایوسی کوین ها مانند مونرو و دش برای حل این مشکل ایجاد شدند و راه‌حل آنها ارائه قابلیت ارسال و دریافت رمز ارزها به صورت ناشناس بود. از زمان معرفی و عرضه این دو ارز، پرایسی کوین‌های زیادی به بازار معرفی شده‌اند. امروزه تعداد پرایوسی کوین های موجود در بازار رمز ارزها خیلی زیاد است و به سختی می‌توان انتخاب کرد که کدام‌یک از آنها مطابق با نیازهای ما هستند. ارزهای دیجیتال حریم خصوصی محور به دلیل ایجاد امکان پول‌شویی و تامین مالی تروریسم، به شدت تحت فشار قانون‌گذاران علیه پول‌شویی هستند و از فهرست بسیاری از صرافی‌ها حذف شده‌اند.

privacy coin چیست ؟

 در دادامه با پاسخ این سوال که privacy coin چیست ؟ و چه کاربردی دارد آشنا میشویم : پرایوسی کوین (Privacy Coins) یا ارزهای دیجیتال حریم خصوصی محور، دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که با پنهان کردن مبدا و مقصد تراکنش‌ها، آنها را غیر قابل ردگیری می‌سازند. برخی از تکنیک‌های به کار رفته در این ارزها شامل پنهان کردن موجودی واقعی و آدرس کیف پول کاربر و ادغام تراکنش‌های مختلف با یکدیگر برای اجتناب از تحلیل زنجیره است.

از لحاظ شفافیت، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال غیر حریم خصوصی محور، به هرکسی در شبکه خود اجازه می‌دهند که بتواند آدرس‌های عمومی را مشاهده کند که این باعث می‌شود واریزها و برداشت‌های فرد به راحتی قابل رهگیری باشد. پرایوسی کوین ها هم‌زمان دو جنبه مختلف ناشناس ماندن و غیر قابل رهگیری بودن را مدیریت و اجرا می‌کنند. قابلیت ناشناس ماندن به پنهان کردن هویت پشت یک تراکنش می‌پردازد در حالی که قابلیت غیر قابل رهگیری بودن، دنبال کردن تراکنش‌ها با استفاده از سرویس‌هایی مانند تحلیل بلاک چین را غیرممکن می‌سازد.

استراتژی های به کار رفته توسط پرایوسی کوین ها

پرایوسی کوین ها برای حفظ کارامد گمنامی و غیر قابل ردگیری بودن از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند که معروف‌ترین آنها شامل مخفی کردن آدرس‌ها، امضای حلقه‌ای، CoinJoin و zk-SNARK است.

۱. پنهان کردن آدرس مستلزم این است که فرستنده برای هر تراکنش ارسالی یک آدرس جدید ایجاد کند تا از متصل شدن به یک فرستنده جلوگیری کند. مونرو (XMR) یکی از پرایوسی کوین های برتر است که از یک نسخه از آدرس مخفی به نام پروتکل آدرس مخفی کلید دوگانه (DKSAP) استفاده می‌کند.

۲. CoinJoin به عنوان یک ادغام‌کننده ارزها شناخته می‌شود که تراکنش‌های متعلق به افراد مختلف را در یک تراکنش واحد ادغام کرده و سپس آنها را با استفاده از آدرس‌های جدید به کاربران دریافت‌کننده، ارسال می‌کند.

۳. استراتژی zk-SNARK به هولدرهای ارزهای دیجیتال این امکان را می‌دهد که اعتبار یک تراکنش را بدون افشای اطلاعات ضروری مانند طرفین معامله و موجودی حساب‌ها، اثبات کنند.

آیا پرایوسی کوین ها قانونی هستند؟

پاسخ این سوال هم بله و هم خیر است. قانونی بودن پرایوسی کوین‌ها بستگی به حوزه‌های قضایی هر منطقه دارد. برای مثال، در کره جنوبی، دولت خرید و فروش پرایوسی کوین ها را در صرافی‌های ارزهای دیجیتال این کشور ممنوع اعلام کرده تا از پول‌شویی جلوگیری کند. البته حوزه‌های قضایی که پرایوسی کوین‌ها را ممنوع نکرده‌اند آنها را تایید هم نکرده‌اند یعنی خرید و فروش این ارزها در ناحیه خاکستری قوانین کشور، انجام می‌شود. به عنوان نمونه، دولت ایالات متحده آمریکا، مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و به دنبال ایجاد ابزارهایی برای حذف پوشش ایجاد شده بر تراکنش‌های شبکه‌های خصوصی است.

تراکنش‌های محرمانه لزوما فعالیت‌های خرابکارانه مانند پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را تقویت نمی‌کنند. فقط برخی از کاربران به حفظ حریم مالی خود اهمیت داده و از حقوق اولیه خود استفاده می‌کنند، با این حال سخت‌گیری تعدادی از نهادهای دولتی بر ارزهای دیجیتال غیر قابل ردگیری در حال افزایش است. جالب است بدانید که، بسیاری از افراد مشهور مانند ناوال راویکانت، ایلان ماسک و ادوارد اسنودن همچنان طرف‌دار اپلیکیشن‌های حریم خصوصی محور هستند.

لازم است بدانیم قانون‌گذاران بین‌المللی مانند گروه ویژه اقدام مالی (FATF) چه اقدامات و دستورالعمل‌هایی را برای پرایوسی کوین‌ها به همراه دارند. گرچه پرایوسی کوین ها هنوز ممنوع نشده‌اند اما این ارزها اوضاع را برای کشورها و صرافی‌هایی که مشمول اشتراک‌گذاری اطلاعات بر اساس قوانینی مانند قانون سفر FATF هستند، دشوار می‌سازند. پیش‌نویس جدید قوانین FATF که در ژوئن ۲۰۲۱، پس از مشورت عمومی منتشر خواهد شد، توصیه‌هایی را برای افرادی که با ارزهای حریم خصوصی محور سر و کار دارند، ارائه خواهد داد




موضوعات مرتبط: سرمایه گذاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان modoposhakk و آدرس modoposhakk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 340
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 34
:: باردید دیروز : 608
:: بازدید هفته : 911
:: بازدید ماه : 4000
:: بازدید سال : 17038
:: بازدید کلی : 42445