همه چیز درباره سقف مجوف
بهترین و قشنگ ترین مطالب روز ایران اینجاست
همه چیز درباره سقف مجوف
دو شنبه 5 ارديبهشت 1401 ساعت 15:30 | بازدید : 435 | نویسنده : علی | ( نظرات )

عایق صدا، مهم‌ترین مزیت اینتل دک و دال‌های مجوف بر دال وافل (مشبک)

مهمترین نقصان وافل نسبت به دال مجوف که اساسا باعث پیدایش فناوری دال مجوف گردید، ضعف شدید در صدابندی بود. صدابندی در ساختمان موضوعی مهم است و ارتباط مستقیم با میزان آسایش ساکنین دارد. سقف‌های وافل به ویژه در صدابندی کوبه‌ای دارای ضعف هستند.

دلیل این موضوع نیز ماهیت تک پوش بودن از یک سو و فرم قابلمه ای بودن از سوی دیگر است که باعث تشدید ارتعاشات صوتی می‌گردد. صدای کوبه‌ای عموما ناشی از حرکت افراد و یا افتادن اشیاء بر زمین است. بر اساس ضوابط مندرج در مبحث هجدهم مقررات ملی، صدابندی یکی از آیتم‌های کلیدی است.

بنابراین، طراحان سقف اینتل دک با اشراف بر این چالش مهم، ارتقای صدابندی سقف را در دستور کار قرار داده‌اند. بهره‌گیری از متریال مصرفی در بلوک تحتانی، دانسیته بلوک فوقانی و ابعاد هندسی از جمله پارامترهای تعیین کننده است و طبعاً مهم‌ترین معیار برای سنجش میزان مطلوبیت صدابندی سقف آزمون‌های استاندارد است.

بخش آکوستیک مرکز تحقیقات راه و شهرسازی به عنوان نخستین آزمایشگاه صدابندی در ایران مطرح گردیده است. تجهیز پاکوب مدل تولید کمپانی  B&K دانمارک این مرکز در چندین پروژه تکمیل شده اینتل دک مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس استانداردهای ISO 140،  DIN 52210، BS 5821، ASTM 492 برای اندازه‌گیری میزان صدابندی بین طبقات اینتل دک بهره گرفته شده است.

عایق صدا، مهمترین مزیت اینتل دک و دال های مجوف

عایق صدا، مهمترین مزیت اینتل دک و دال های مجوف

برابر نتایج حاصل شده از این آزمایش‌ها، می‌توان دریافت سقف اینتل دک حداقل‌های صدابندی سقف را بر اساس مقادیر مندرج در مبحث هجدهم مقررات ملی پاس کرده است.

عملکرد سقف مجوف در زلزله

ایران در زمره لرزه خیزترین کشورهای دنیا است و طبعا موضوع ساخت مقاوم سازه‌ها در برابر زلزله یکی از موضوعات کلیدی در فرآیندهای مهندسی سازه در کشور است. اگرچه تحقیقات در خصوص رفتار دال‌های مجوف در برابر زلزله نسبتا پراکنده است.

اما در مجموع می‌توان اینگونه قضاوت نمود که خلق یکپارچگی در سیستم سازه‌ای بین سقف و اسکلت امتیاز مشترک سقف مجوف، وافل و اینتل دک در قیاس با روش‌های سنتی تیرچه بلوک است. لیکن به نظر می‌رسد، وزن بار مرده زیاد سقف‌های مجوف در قیاس با اینتل دک و دال وافل یک عیب بر این یستم‌هایسقف‌هاست که طبعاً باعث تشدید تقاضای لرزه­ای ناشی از زلزله می­‌گردد.

جمع بندی

در این نوشتار تلاش شد تا با معرفی دال های مجوف به ریشه اصلی پیدایش آن‌ها اشاره شود. اساساً مشکل صدابندی و صعوبت در کنترل ارتعاشات در سقف‌های وافل باعث گردید تا فناوری سقف‌های مجوف توسعه یابد. در سوی دیگر، برای برطرف کردن این چالش، در دال‌های مجوف استفاده از دو دال در بالا و پایین پرکننده موجبات سنگینی بسیار زیاد دال‌های مجوف را پدید آورد.

همانگونه که بحث شد، دال تحتانی در سیستم‌های مجوف عملا از نظر سازه‌ای فاقد توجیه است. ضمن اینکه مشکلات اجرایی ناشی از حرکت افقی بتن را نیز باید به این مشکلات افزود.

اینتل دک که یک راهکار خلاقانه است تلاش نموده تا با بهره‌گیری تواماً از امتیازات هر دو گونه دال مجوف و وافل بر معایب آن‌ها فایق آید. لازم به ذکر است که اینتل دک نیز در رده دال‌های مشبک یا به عبارتی تک پوش است. صدابندی عالی اینتل دک مهمترین مزیت بر دال وافل است و از سوی دیگر وزن سبک سازه‌ای اصلی‌ترین امتیاز اینتل دک بر دال مجوف است.

ضمن آنکه اجرای مدولار اینتل دک در قیاس با فرآیندهای پیچیده اجرایی در دال مجوف یکی از مزیت‌های درخشان اینتل دک است. برخلاق دال‌های مجوف، در اینتل دک نیازی به بتن با روانی بالا وجود ندارد و می‌توان از یک بتن متعارف کارگاهی بهره برد




موضوعات مرتبط: ساختمان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان modoposhakk و آدرس modoposhakk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 340
:: کل نظرات : 3

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 27
:: باردید دیروز : 206
:: بازدید هفته : 1110
:: بازدید ماه : 4199
:: بازدید سال : 17237
:: بازدید کلی : 42644