سقف ساختمانی و انواع آن و انواع سقف های جدید ساختمانی
بهترین و قشنگ ترین مطالب روز ایران اینجاست
سقف ساختمانی و انواع آن و انواع سقف های جدید ساختمانی
پنج شنبه 25 فروردين 1401 ساعت 22:54 | بازدید : 378 | نویسنده : علی | ( نظرات )

انواع سقف های جدید ساختمانی

انواع سقف های جدید ساختمانی

دلیل این همه تنوع برای سقف ساختمان چیست؟

سقف ساختمانی در زمان های پیشین، با آجر و ملات ( مخلوط شن؛ آب و سیمان) ساخته می شد. این سقف ها به دلیل این که مهندسی ساز نبودند، کارایی بالایی در زمینه ساخت و ساز نداشتند. اما در زمان حال و با روی کار آمدن متریال های جدید ساختمانی برای دیوار یا سقف ها؛ می توان گفت که کدام یکی از انواع سقف های ساختمانی بهترین انتخاب برای بنا می باشد. حال در عنوان های ذیل با تعدادی از سقف های ساختمانی رایج آشنا خواهید شد.

 

انواع سقف های جدید ساختمانی

سقف ساختمانی تیرچه بلوک

سقف ساختمانی که از جنس تیرچه بلوک ساخته می شود، رایج ترین نوع سقف برای ساختمان سازی می باشد. در اجرای این سقف ساختمانی تیرچه (تیرآهن کوچک) نقشی همچون تیر فرعی را بازی می کند که فواصل موجود میان تیرچه ها با بلوک ، از بین می رود. لازم به ذکر است قیمت مناسب و کارایی بیشتر تیرچه بلوک، سبب محبوبیت آن میان کارفرماها می باشد. 

سقف ساختمانی که از تیرچه بلوک شکل می گیرد از وزن بسیار پایینی برخوردار است که در بیشتر بناها با ساختار فلزی، ساختار آجری و ساختار بتنی اعمال می شود. از مزیت های سقف تیرچه بلوک علاوه بر وزن سبک، مقاومت بالا در مقابل نیروهای افقی وارد شده به ساختمان است. در این نوع سازه سقفی ساختار ساختمان و سقف به صورت هماهنگ و یکپارچه بوده که جک های زیر سقفی در این نوع سقف، کاربرد ندارند. 

سقف ساختمانی دال بتنی 

دال بتنی، از دیگر سقف های ساختمانی است که در دسته سقف های سنگین وزن قرار می گیرد. دال بتنی از نظر قطر 10 تا 50 سانتی متر بوده که در سقف طبقه های ساختمانی اعمال می شود. سقف دال بتنی دوام بالایی مقابل زلزله، صوت، حرارت و ... دارد که سبب محبوبیت آن شده است. ولی این نوع سقف همانطور که وزن سنگینی دارد، دارای هزینه های سنگین برای ساختمان سازی هم می باشد. 

سقف ساختمانی دال بتنی برای هر سازه ای مناسب نبوده و بیشتر برای بناهایی وسیع مانند کارخانه ها، مرکز های صنعتی و ... کاربرد دارد. این نوع سقف از آرماتور و بتن تشکیل شده که بیشتر مهندس های ساختمانی از جمله مهندسان شرکت ژوپین، در بیشتر نقشه های معماری خود استفاده می کنند. شاید بپرسید دال به چه معنی است؟ قسمتی از ساختار آن می باشد که به طور یکپارچه از فولاد و بتن تشکیل شده است. 

سقف ساختمانی عرشه فولادی 

ورقه های گالوانیزه ای که به صورت ذوزنقه هستند را سقف عرشه فولادی می نامند. سازه این نوع سقف از گل میخ، میلگرد، بتن و ورق گالوانیزه تشکیل شده که هم وزن سبک و هم قیمتی اقتصادی دارد. از مهم ترین مزیت های این سقف ساختمانی استفاده همزمان بتن ریزی و سقف گذاری در تمامی طبقه ها است. 

سقف ساختمانی عرشه فولادی را اگر بخواهید با سقف تیرچه بلوک مقایسه کنید، مسلماً سقف عرشه فولادی جایگزین بهتری خواهد بود. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده ایمنی سقف عرشه فولادی (به دلیل یکپارچه بودن) در حین کار بیشتر بوده و کارگران با خاطری آسوده می توانند در زیر این سقف کارهای خود را انجام دهند. 

انواع سقف عرشه فولادی شامل کامپوزیتی، عرشه سلولی و عرشه دهانه بلند می شود که هر کدام طبق نظر مهندس ناظر بر روی سقف اجرا می گردند. اما شاید بپرسید نقش گلمیخ در این نوع سقف ساختمانی چیست؟ قسمت هایی از عرشه فولادی باید گلمیخ زده شود تا استحکام سازه را بیشتر کند که بخش مهمی از سقف عرشه فولادی همین گلمیخ است. گلمیخ توسط دستگاه جوش قوس الکتریکی بر روی سقف نصب می شود. 

جزئیات بیشتر درباره سقف ساختمانی عرشه فولادی  

سقف ساختمانی ذکر شده باید مراحلی همچون نورد سرد ورقه های فلزی (فولاد)، منتقل کردن ورقه ها به مکان ساختمان، نصب ورقه ها، ثابت نمودن ورق گالوانیزه، پَرچ گلمیخ، میلگرد گذاری و بتن ریزی را طی کند تا این سقف شکل بگیرد. از عیب های این سقف ساختمانی استفاده از تدابیر ویژه است که باید توسط مهندسان و متخصصان این زمینه اجرا شود. ضمن این که این نوع سقف از نظر اجرایی بسیار مشکل بوده و از نظر هزینه هم فیمت بالایی دارد. مهم ترین عیبی که در این نوع سقف دیده می شود، لرزش های شدید است.

تیرچه کرومیت، سقفی با سرعت بالای اجرا

تیرچه کرومیت؛ نوعی از سقف های تیرچه بلوک می باشد که کمی ساختار آن با تیرچه بلوک متفاوت است. در تیرچه کرومیت، تیرچه فلزی با روی باز اعمال می شود و فضاهای خالی میان تیرچه ها با کامپوزیت، بلوکه های سیمانی، پلی استایرن و ... پر می شوند. سقف تیرچه کرومیت بسیار منسجم بوده و از قوام کافی برخوردار است. 

تیرچه کرومیت به دلیل این که به شمع بندی ساختمان نیاز ندارد، باعث می شود تا سرعت اجرای پروژه ساختمانی بالا رود. تیرچه کرومیت وزن بسیار سبک تری نسبت به تیرچه بلوک دارد که سبب وزن کم پروژه ساختمانی می شود. اجرای سقف تیرچه کرومیت بدین گونه است که ضلع پایینی ساختمان با یک تسمه و در جان ساختمان، از میلگرد خم شده استفاده می گردد. قیمت تیرچه کرومیت بسیار به صرفه است. 




موضوعات مرتبط: ساختمان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان modoposhakk و آدرس modoposhakk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 340
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 169
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 862
:: بازدید ماه : 4996
:: بازدید سال : 12944
:: بازدید کلی : 38351