معرفی انواع وضعیت در بورس
بهترین و قشنگ ترین مطالب روز ایران اینجاست
معرفی انواع وضعیت در بورس
یک شنبه 21 فروردين 1401 ساعت 23:47 | بازدید : 258 | نویسنده : علی | ( نظرات )

انواع وضعیت در بورس

انواع وضعیت در بورس

بورس به بازاری ‌اطلاق می‌شود که در آن سهام، کالاها، مشتقات و دیگر ‌ابزارالات مالی در آن معامله می‌گردند. هدف اصلی فعالیت بورس تضمین معامله‌ٔ منصفانه و بر اساس ترتیب و همچنین انتشار اطلاعات قیمتی به‌صورت بهینه بین فعالان در بازار می‌باشد.

بورس به شرکت‌ها‌، دولت‌ها‌ و دیگر افراد، پلتفورمی می‌دهد که می‌توانند به وسیلهٔ آن سهام‌ها‌یشان را به فروش رسانیده و یا سهام شرکت‌ها‌ی دیگر را خریداری نمایند

 آشنایی باانواع وضعیت در بورس و نماد ها :

مجاز: در وضعیت مجاز، نماد مشکلی برای انجام معاملات ندارد و به صورت عادی سفارش‌گیری، خرید و فرش صورت می‌گیرد.

مجاز-متوقف: در این شرایط سهم برای معامله مجاز است اما عملیات سفارش‌گیری، خرید و فروش به صورت موقت صورت نمی‌گیرد و نماد به یکی از علت‌هایی که ذکر شد،  بسته شده است.

مجاز-محفوظ: نماد بعد از بسته بودن، قبل از بازگشایی در این وضعیت قرار می‌گیرد، در این شرایط سهامداران فقط امکان ثبت، حذف و ویرایش سفارش خود را دارند، اما معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. با تأیید ناظر، وضعیت نماد از مجاز محفوظ به مجاز تغییر می‌کند. البته امکان رد از سوی ناظر نیز وجود دارد که در این صورت سفارش‌گیری مجدد صورت می‌گیرد.

ممنوع: در وضعیت ممنوع هیچ معامله و سفارشی صورت نمی‌گیرد و نماد به دلایل گوناگون بسته می‌شود.

ممنوعمتوقف: هر گاه نمادی تا اطلاع ثانوی (معمولاً بیش از یک روز کاری) بسته شود و هیچ معامله و ثبت سفارشی برای سهم صورت نگیرد، نماد در این وضعیت قرار می‌گیرد.

در وضعیت ممنوع نماد به شکل موقت بسته شده است و بازگشایی سریعاً انجام می‌شود اما در شرایط ممنوع متوقف، بیش از یک روز بازگشایی سهم به طول می انجامد.

موارد مورد نیاز کمپانی‌ها‌ جهت قرار گرفتن در لیست بازارهای بورس

هر بازار بورس شامل لیست به‌خصوص خود می‌باشد که هر شرکتی که مایل به ورود به آن بورس است، باید واجد آن شرایط باشد تا بتواند سهام خود را برای معامله شدن در بازار ارائه نماید.

برخی از بازارهای بورس نسبت به بازارهای دیگر در این موارد سخت‌گیرتر عمل می‌کنند، اما بیشتر نیازمندی‌ها‌ی درخواست‌شده از شرکت‌ها در بورس‌های مختلف‌ با یکدیگر مشابه می‌باشند که شامل گزارش‌ها‌ی مداوم مالی، گزارش‌ها‌ی درآمد حسابرسی‌شده، و همچنین مقدار حداقلی‌ای از سرمایه است.

برای مثال، بازار بورس نیویورک لیست نیازمندی‌ها‌ی کلیدی و پایه‌ای دارد که تصریح می‌کند، یک شرکت باید حداقل چهار میلیون دلار سرمایه در دست سهامداران خود داشته باشد (Shareholders’ equity) تا بتواند وارد لیست این بازار شود.

بازارهای بورس امکان دسترسی به سرمایه را فراهم می‌کنند

یک بازار بورس می‌تواند به‌عنوان محلی برای کسب سرمایه برای شرکت‌ها‌یی که به دنبال رشد و گسترش فعالیت‌ها‌یشان هستند مورد استفاده قرار گیرند.

اولین فروش سهام یک شرکت خصوصی به عموم تحت عنوان عرضه اولیه عمومی (Initial Public offering – IPO) ‌شناخته می‌شود.

شرکت‌ها‌یی که در لیست بازار بورس قرار گرفته‌اند معمولاً دارای مشخصات قابل توجه‌تری نسبت به شرکت‌ها‌ی همتای خود می‌باشند

مثال‌ها‌ی واقعی از بازار‌های بورس

بازار بورس نیویورک، که تحت عنوان بازار وال استریت نیز شناخته می‌شود؛ به‌عنوان مشهورترین بورس دنیا که در خیابان وال استریت در منطقه منهتن شهر نیویورک قرار دارد، شناخته می‌شود.

این بازار سابقهٔ فعالیت از سال 1792 میلادی را دارد. بورس نیویورک انجام معاملات سهام به شکل مزایده (Auction format) را انجام می‌دهد و از روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت 9:30 صبح تا 04:00 بعدازظهر به‌وقت نیویورک فعالیت می‌کند.

به‌طور تاریخی، کارگزاری‌ها از طریق اعضای بازارهای بورس نیویورک استخدام شدند تا معاملات را با انجام مزایده‌های سهامی، ‌آسان‌تر کنند.

این روند شروعی بر پیدایش پروسه‌ها‌ی خودکار در دهه 90 میلادی شد و تا سال 2007، تقریباً تمام سهام‌ها‌یی که در بازار بورس نیویورک موجود بودند به‌صورت الکترونیکی مبادله می‌شدند. تنها برخی از سهام‌ها‌ وجود دارند که در این مورد استثناء محسوب می‌شوند و شایان ذکر است که این سهام‌ها‌، قیمت‌ها‌ی بسیار بالایی دارند.

تا سال 2005، تنها افراد دارای جایگاه در بازار بورس نیوروک می‌توانستند که به‌صورت مستقیم به معامله در بورس بپردازند. این جایگاه‌ها امروزه به‌صورت یک ساله اجاره داده می‌شوند.




موضوعات مرتبط: سرمایه گذاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان modoposhakk و آدرس modoposhakk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 340
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 29
:: باردید دیروز : 461
:: بازدید هفته : 490
:: بازدید ماه : 4806
:: بازدید سال : 17844
:: بازدید کلی : 43251