صندوق سرمایه گذاری در طلا چیست ؟
بهترین و قشنگ ترین مطالب روز ایران اینجاست
صندوق سرمایه گذاری در طلا چیست ؟
شنبه 13 فروردين 1401 ساعت 20:32 | بازدید : 291 | نویسنده : علی | ( نظرات )

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست ؟ 

 

 

 

سرمایه گذاری در طلا

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست ؟ نحوه سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری طلا به چه صورت امکان‌پذیر است؟ این‌ها سوالاتی است که برای خیلی از شما پیش آمده و در این مطلب قصد دارم به آن‌ها پاسخ بدهم.

شما طلا را به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری و پس انداز می‌شناسید. یعنی طلا می‌خرید تا هم ارزش پول‌تان حفظ شود و هم اگر روزی نیاز به پول نقد داشتید آن را بفروشید و نیاز خود را برطرف کنید. همه این خرید و فروش‌ها را هم با طلای فیزیکی انجام داده‌اید، چرا که احتمالا صندوق سرمایه گذاری طلا را نمی‌شناختید.

طلاهای زیادی برای خرید خانه، ماشین، لوازم منزل، روز مبادا و … فروخته شده است. گذشته از طلای زینتی، برخی پول نقدشان را صرف خرید سکه می‌کنند تا هزینه اجرت ساخت ندهند و سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه‌تری داشته باشند. طلا هم هیچوقت دست رد به سینه هیچ سرمایه‌گذاری نزده و تا به امروز افت چشمگیری نداشته، در عوض گاهی چنان سود داشته که حسرتی شده روی دل بسیاری از مردم که پول نقد خوابیده توی بانک داشته‌اند. همین ویژگی طلا، باعث شده صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به وجود بیایند و در بازار سرمایه‌گذاری فعالیت کنند.

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

قبل از پاسخ به سوال صندوق سرمایه گذاری طلا چیست ؟ باید با ماهیت این نوع صندوق‌ها بیشتر آشنا شوید.

صندوق سرمایه ‌گذاری در  طلا (Gold Funds)‌ نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس است که سرمایه‌های جمع‌آوری شده از مشتریان را به جای خرید سهام، در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه گذاری  می‌کند.

مدیران این صندوق‌ها با پشتوانه پولی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، سعی می‌کنند بازدهی مناسبی را از سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا کسب کنند. افرادی هم که در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند، به‌دنبال این هستند که از طریق مدیریت حرفه‌ای صندوق، بازدهی بهتری از بازار پرتلاطم سکه طلا بدست آورده و کمتر با مشکلات خرید و فروش فیزیکی این فلز گرانبها سروکار داشته باشند.

تصور کنید یک گاوصندوق پر از طلا وجود دارد که هر تکه‌اش متعلق به کسی است. هر کس هم می‌تواند هر قدر که در توانایی‌اش است طلا بخرد و در این گنج داخل گاو صندوق سهیم باشد.

از چند هزار تومان گرفته تا چند صد میلیون تومان. گاوصندوق هم مدیری دارد که حواسش به همه چیز هست و می‌داند کی طلا بخرد و کی بفروشد که سرمایه مجموعه بیشتر شود و همه با هم سود کنند. در ضمن این گاوصندوق به شدت ضد سرقت است و هیچ کس نمی‌تواند به آن دستبرد بزند!

صندوق‌های طلا حداقل 70 درصد از دارایی خود را در خرید سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت. به این صورت که مدیر صندوق، سکه‌های مورد نیاز را از بازار یا بانک کارگشایی می‌خرد و در یک بانک عامل سپرده‌گذاری می‌کند.

در ادامه نمونه‌هایی از ترکیب دارایی صندوق‌ سرمایه ‌گذاری طلا را برای شما آورده‌ام:

ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری طلا چیست

از آنجایی که درصد عمده  سرمایه گذاری  این صندوق‌ها روی گواهی‌های سکه طلاست و قیمت گذاری طلا به دو عامل نرخ دلار و قیمت اونس جهانی وابسته است، می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، یک سرمایه‌گذاری غیرمستقیم روی نرخ ارز و طلای جهانی است. پس سود صندوق‌های طلا به این دو عامل بستگی دارد.

مزایای صندوق طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا

پس از آشنایی با ماهیت این صندوق‌ها و در ادامه پاسخ به سوال صندوق سرمایه گذاری طلا چیست ؟ به بیان مزیت‌های صندوق طلا می پردازم.

ریسک‌های خرید طلای فیزیکی با استفاده از صندوق‌ سرمایه‌ گذاری طلا به حداقل خود می‌رسد. یعنی در صندوق‌های طلا سعی شده تمام ریسک‌ها و مشکلات خرید طلا رفع شود و در کنارش یک سری مزیت‌های دیگر هم داشته باشد.

رفع مشکلات نگهداری فیزیکی طلا و سکه

مشکلات خرید طلا بصورت فیزیکی از جمله حمل کردن، نگهداری در مکانی امن، احتمال کلاهبرداری، سرقت و تقلب از بین می‌رود.

کاهش کارمزد معاملات

کارمزد معاملات فیزیکی طلا حدود 1 تا 2 درصد است و در صندوق‌های طلا به 0.15 درصد کاهش یافته است.

سرمایه‌گذاری حتی با سرمایه‌های کوچک

حتی با چند هزار تومان هم می‌شود وارد این بازار شد، در حالی که برای خرید یک سکه طلا، باید میلیون‌ها تومان هزینه کرد.




موضوعات مرتبط: سرمایه گذاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان modoposhakk و آدرس modoposhakk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 340
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 91
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 557
:: بازدید ماه : 4873
:: بازدید سال : 17911
:: بازدید کلی : 43318